W interesującej rozmowie z prof Zygmuntem Babińskim /Radio PiK/ na temat węzła multimodalnego i ratyfikacji przez Polskę konwencji AGN o środlądowych drogach wodnych pominięto bardzo istotne fakty. Otóż polskie rzeki w tym Wisła nie znajdują się w transeuropejskiej sieci TEN-T czyli kluczowych dla UE korytarzy transportowych. Ewentualna zmiana układu TEN-T planowana jest dopiero na rok 2023. Zmiana ta zależy od Brukseli. Do tego czasu należy wykonać: studia wykonalności ,oceny środowiskowe, wybrać odcinki rzek Itd. Nas oczywiście najbardziej interesuje Wisła na odcinku Bydgoszcz- Gdańsk oraz port rzeczny w Bydgoszczy. Bez włączenia do sieci TEN-T Polska nie może liczyć na finansowanie przedsięwzięcia z UE. Koszt około 70 do 100 miliardów zł.
W sieci TEN-T jest natomiast sieć kolejowa: nr 131 i 201. Linie te będą rozbudowywane i modernizowane. Stąd wnioski, aby węzeł multimodalny – Bydgoszcz rozpocząć od: kolejowo- drogowej-cargo bazy przeładunkowej .