Od nowego rozkładu jazdy pociągów szykują się zmiany. Zmiany dotyczą również wprowadzenia na niektóre linie kolejowe inne pojazdy trakcyjne, które dotąd nie kursowały wcale lub kursowały, ale na innych liniach. Warto sprawdzić z jakim taborem mogą się spotkać chociażby mieszkańcy powiatu nakielskiego.
SPALINOWE ZESPOŁY TRAKCYJNE / SZYNOBUSY
SA106
Najbardziej znanym i charakterystycznych szynobusem, którym mogą podróżować klienci firmy Arriva RP jest szynobus oznaczony jako SA106 (214M). Produkowane przez bydgoską Pesę od 2001 roku znalazły zatrudnienie również w naszym województwie. Jest to jednoczłonowy szynobus posiadający (w zależności od wersji) od 60 do 70 miejsc siedzących o mocy 500 kW.
SA133
8 listopada 2011 spółka Arriva RP podpisała umowę z bydgoską Pesą na zakup czterech pojazdów serii SA133 (218Mc). Przekazanie pojazdów miało miejsce 30 listopada 2012 roku w Toruniu. Pojazdy te są najnowszymi pojazdami w spółce Arriva RP. Szynobus zapewnia 120 miejsc siedzących.
SA134
W grudniu 2007 roku spółka Arriva RP otrzymała od Pesy dwa zakupione pojazdy serii SA133 (218Md). Pojazdy posiadają 134 miejsc siedzących, jednostkę napędzają dwa silniki firmy MTU o mocy 390 kW każdy.
MR/MRD
Popularnie zwany “mniszek” to spalinowy zespół trakcyjny sprowadzony z Danii, który był produkowany w latach 1978-1985. Pojazd posiada 132 miejsc siedzących, które są bardzo chwalone przez podróżnych za wygodę oraz komfort. Jednostką napędową stanowią dwa silniki o mocy 237kW każdy.
VT646
Jest to niemiecki pojazd, którego właścicielem jest DB. Arriva RP testowała już w tym roku takowy pojazd. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na tabor kolejowy spółka sprowadziła kolejne szynobusy. Gdzie będą jeździć? Czas pokaże.
WAGON STEROWNICZY
SA123
Ciekawym rozwiązaniem okazały się wagony sterownicze oznaczone jako SA123 (typ 401M), które w roku 2009 zakupiło w bydgoskiej Pesie województwo kujawsko-pomorskie. Zamówienie opiewało łącznie na 5 sztuk tego typu “doczep”. Zakup owych pojazdów wiązał się z brakiem miejsc w jednoczłonowych szynobusach serii SA106 i konieczności łączenia dwóch pojazdów trakcyjnych- to z kolei ograniczało ilość SA106 na liniach kolejowych. Wagon sterowniczy nie posiada silnika spalinowego, który pozwalałby na samodzielne kursowanie pojazdu po torach jednak pod podłogą zamontowano agregat prądotwórczy napędzany silnikiem spalinowym Perkins, który umożliwia zasilanie obwodów elektrycznych. Wagon posiada łącznie 78 miejsc siedzących.
ELEKTRYCZNE ZESPOŁY TRAKCYJNE
EN57
Tą jednostkę zna chyba każdy. EN57 to kultowy wręcz i znienawidzony przez niektórych podróżnych elektryczny zespół trakcyjny produkowany w latach 1961-1993 we wrocławskim Pafawagu. Łącznie wyprodukowano ponad 1400 sztuk i jest to najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie. Na naszych liniach kursują z przewoźnikiem Przewozy Regionalne. Jednostka zapewnia 188 miejsc siedzących lepszego lub gorszego stanu w zależności od typu siedziska (czasem można trafić niestety na plastikowe, bardzo niewygodne siedzenia). Popularnie zwany “kibel” nadal gości na żelaznych szlakach i nic nie wskazuje na to, aby jednostki te w najbliższych latach miały zniknąć z linii kolejowych. Cześć z nich zostaje poddawana gruntownych modernizacji jak np. jednostki EN57 w województwie wielkopolskim czy pomorskim.
ED72A
Elektryczny zespół trakcyjny zwany “Edek” produkowany był we wrocławskim Pafawagu w latach 1993-1997 w liczbie 21 sztuk. Wersja stanowi rozwinięcie zespołu trakcyjnego serii EN57. Urząd Marszałkowski w Toruniu zakupił od Przewozów Regionalnych cztery jednostki serii ED72 i skierował pojazdy do modernizacji. Za modernizację 4 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED72 urząd marszałkowski zapłaci Konsorcjum w składzie: ZNTK „Mińsk Mazowiecki” oraz Pesa Bydgoszcz 31 mln 158 tys. zł brutto. Pojazdy zostaną prawdopodobnie skierowane m.in. na linię kolejową nr 18 w ręce przewoźnika Arriva RP.
Pozdrawiam
Aleksander Majewski