«

»

Monika Brodziak

Plan “Zrównoważonego” Rozwoju pod ostrzałem.

Wczoraj miało miejsce zorganizowane przez nas spotkanie dotyczące kontrowersyjnego projektu Planu Zrównoważonego Rozwoju dla naszego województwa. Czynny udział, poza Lepszą Bydgoszczą, wzięli przedstawiciele Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy oraz lokalnej frakcji Federacji Młodych Socjaldemokratów. Przy merytorycznej dyskusji wypełniliśmy wspólny formularz uwag do projektu przedstawionego do konsultacji przez Urząd Marszałkowski, złożony z 13 proponowanych przez nas zmian. Poza uczestniczącymi w spotkaniu nasz wniosek poparł również lokalny Ruch Młodych, bydgoscy i żnińscy miłośnicy kolei oraz Stowarzyszenie “Szczęśliwa Dolina” z Koronowa. Liczba podpisów stanowić może o tym, jak ważny dokument ma zostać wprowadzony w życie. Ponadto wstępnie zdecydowaliśmy się rozpocząć pracę nad Ramowym Planem Rozwoju Transportu Zbiorowego dla Województwa Kujawsko – Pomorskiego”, który ma być oddolnym i ogólnym studium m.in. kierunków inwestycji transportowych. Wystosowaliśmy również pismo do Zarządu Województwa ze stanowiskiem przeciwko degradacji transportu kolejowego w naszym województwie.
W imieniu naszego ruchu chciałam bardzo podziękować za odzew i poparcie w działaniu powyższym organizacjom politycznym i społecznym. Po raz kolejny udowadniacie, że los naszego miasta i regionu nie jest Wam obojętny.

Założenia dla stworzenia ,,Ramowego Planu Rozwoju Transportu Zbiorowego dla Województwa Kujawsko – Pomorskiego”

 

Patrząc długofalowo oraz uwzględniając zalecenia Unii Europejskiej postulujemy, aby polityka związana z organizacją transportu zbiorowego uwzględniała następujące zasady:

 

1. Powinniśmy dążyć w kierunku zrównoważonego i  innowacyjnego rozwoju transportu, czyli opierać się na zaleceniach Unii Europejskiej, która stawia na większe wykorzystanie kolei i tworzenie zintegrowanych węzłów przesiadkowych.

2. Budowa planu transportowego w oparciu o kolej jako podstawowej formy transportu oraz uczynienie z autobusów formy uzupełniającej.

3. Obowiązek uwzględniania polityki inwestycyjnej województw ościennych i więzów społecznych.

4. Uważamy, że systematyczny spadek liczby pasażerów na kolei spowodowany jest m.in. częstym niedostosowaniem rozkładów jazdy do potrzeb podróżnych, którymi najczęściej są osoby pracujące, studiujące i uczące się.

5. Uznajemy za priorytetowe działania zmierzające do dalszego rozwoju wojewódzkiej sieci kolejowej:

a) Konsekwentne realizowanie projektu BiTCity, z docelowym przekształceniem go w BITCity (o rdzeniu: Bydgoszcz – Inowrocław – Toruń) oraz włączanie kolejnych terenów tworzących Bydgoski Obszar Funkcjonalny (Szubin i Nakło).

b) Stopniowe przywracaniu ruchu na zlikwidowanych liniach:

- Bydgoszcz – Szubin –Kcynia –Gołańcz

- Inowrocław – Pakość – Barcin – Żnin

- Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek

- Gniezno- Kcynia-Nakło – Więcbork

- Koronowo – Pruszcz Bagienica – Tuchola

c) Budowa nowych połączeń kolejowych:

- Bydgoszcz – Koronowo

- Szubin – Żnin

6. Wskazany jest wzrost częstotliwości kursowania pociągów na już istniejących połączeniach.

7.  Należy unikać skracania lub likwidowania bezpośrednich połączeń z miast gminnych do stolic powiatów czy województwa, zmuszających pasażerów do większej liczby przesiadek, a co za tym idzie zmniejszenia komfortu podróży.

 

 

 

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Twitter
  • Wykop
  • RSS
  • Śledzik

O autorze

Monika Brodziak

Monika Brodziak

studentka, bydgoszczanka
redaktor naczelna popierambydgoszcz.pl
Ruch Obywatelski Lepsza Bydgoszcz