Wczoraj miało miejsce zorganizowane przez nas spotkanie dotyczące kontrowersyjnego projektu Planu Zrównoważonego Rozwoju dla naszego województwa. Czynny udział, poza Lepszą Bydgoszczą, wzięli przedstawiciele Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy oraz lokalnej frakcji Federacji Młodych Socjaldemokratów. Przy merytorycznej dyskusji wypełniliśmy wspólny formularz uwag do projektu przedstawionego do konsultacji przez Urząd Marszałkowski, złożony z 13 proponowanych przez nas zmian. Poza uczestniczącymi w spotkaniu nasz wniosek poparł również lokalny Ruch Młodych, bydgoscy i żnińscy miłośnicy kolei oraz Stowarzyszenie “Szczęśliwa Dolina” z Koronowa. Liczba podpisów stanowić może o tym, jak ważny dokument ma zostać wprowadzony w życie. Ponadto wstępnie zdecydowaliśmy się rozpocząć pracę nad Ramowym Planem Rozwoju Transportu Zbiorowego dla Województwa Kujawsko – Pomorskiego”, który ma być oddolnym i ogólnym studium m.in. kierunków inwestycji transportowych. Wystosowaliśmy również pismo do Zarządu Województwa ze stanowiskiem przeciwko degradacji transportu kolejowego w naszym województwie.
W imieniu naszego ruchu chciałam bardzo podziękować za odzew i poparcie w działaniu powyższym organizacjom politycznym i społecznym. Po raz kolejny udowadniacie, że los naszego miasta i regionu nie jest Wam obojętny.
Założenia dla stworzenia ,,Ramowego Planu Rozwoju Transportu Zbiorowego dla Województwa Kujawsko – Pomorskiego”
Patrząc długofalowo oraz uwzględniając zalecenia Unii Europejskiej postulujemy, aby polityka związana z organizacją transportu zbiorowego uwzględniała następujące zasady:
1. Powinniśmy dążyć w kierunku zrównoważonego i innowacyjnego rozwoju transportu, czyli opierać się na zaleceniach Unii Europejskiej, która stawia na większe wykorzystanie kolei i tworzenie zintegrowanych węzłów przesiadkowych.
2. Budowa planu transportowego w oparciu o kolej jako podstawowej formy transportu oraz uczynienie z autobusów formy uzupełniającej.
3. Obowiązek uwzględniania polityki inwestycyjnej województw ościennych i więzów społecznych.
4. Uważamy, że systematyczny spadek liczby pasażerów na kolei spowodowany jest m.in. częstym niedostosowaniem rozkładów jazdy do potrzeb podróżnych, którymi najczęściej są osoby pracujące, studiujące i uczące się.
5. Uznajemy za priorytetowe działania zmierzające do dalszego rozwoju wojewódzkiej sieci kolejowej:
a) Konsekwentne realizowanie projektu BiTCity, z docelowym przekształceniem go w BITCity (o rdzeniu: Bydgoszcz – Inowrocław – Toruń) oraz włączanie kolejnych terenów tworzących Bydgoski Obszar Funkcjonalny (Szubin i Nakło).
b) Stopniowe przywracaniu ruchu na zlikwidowanych liniach:
- Bydgoszcz – Szubin –Kcynia –Gołańcz
- Inowrocław – Pakość – Barcin – Żnin
- Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek
- Gniezno- Kcynia-Nakło – Więcbork
- Koronowo – Pruszcz Bagienica – Tuchola
c) Budowa nowych połączeń kolejowych:
- Bydgoszcz – Koronowo
- Szubin – Żnin
6. Wskazany jest wzrost częstotliwości kursowania pociągów na już istniejących połączeniach.
7. Należy unikać skracania lub likwidowania bezpośrednich połączeń z miast gminnych do stolic powiatów czy województwa, zmuszających pasażerów do większej liczby przesiadek, a co za tym idzie zmniejszenia komfortu podróży.