«

»

Aleksander Majewski

Zmodernizowane EZT już na torach województwa!

Na torach województwa kujawsko- pomorskiego wyjadą zmodernizowane Elektryczne Zespoły Trakcyjne ( EZT ) przy udziale ZNTK Mińsk Mazowiecki. Tematem zmodernizowanych jednostek są  pojazdy oznaczone na PKP serią ED72, które zostały wyprodukowane przez wrocławski PAFAWAG w latach 1993-1997 w liczbie 21 sztuk.

Województwo zleciło modernizację następujących jednostek:

- ED72-001
- ED72-003
- ED72-007
- ED72-020

Poniżej przedstawię zakres modernizacji pojazdów:

Pociągi ED72 zostaną poddane gruntownej przebudowie. To, co nie zostanie zmodernizowane lub wymienione, ma zostać poddane naprawie poziomu utrzymania P5. Zmieni się wygląd ED-72 – otrzymają one nowe, opływowe czoła z laminatu oraz okna z górną częścią uchylną. Kompletnie wymienione zostaną stalowe podłogi i wszystkie drzwi w pociągach. Zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne drzwi pasażerowie uruchomią na przycisk. Przestrzeń pasażerska będzie w pełni klimatyzowana i wyposażona w tablice i głośniki informacji pasażerskiej. Pasażerowie będa mieli też do dyspozycji Wi-Fi i gniazdka elektryczne (po jednym pod każdym stolikiem).

Zabudowane zostaną modułowe kabiny WC z zamkniętym zbiornikiem, przystosowane dla osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich i z miejscem do przewijania niemowląt. W każdym pociągu będzie jedna toaleta, druga zostanie zlikwidowana i zastąpiona miejscami siedzącymi. W pociągach zlikwidowane zostaną przedziały klasy 1, a w ich miejsce przewiduje się montaż dwóch uchylnych siedzeń i dwóch wysokich oparć dla wózków z pasami do przypięcia wózków. W pociągach będą po cztery pochylnie dla wózków.

Wykonawca modernizacji będzie musiał zamontować w przedziałach pasażerskich nowe, ergonomiczne siedzenia ze składanymi podłokietnikami i zagłówkami ze skóry ekologicznej. Część siedzeń ma być składanych i zintegrowanych z uchwytami na rowery. Pasażerowie zobaczą w zmodernizowanych pociągach nowe półki bagażowe, stoliki i poręcze podsufitowe. Ściany między przedsionkiem a przedziałem będą szklane, podobnie jak same drzwi do przedziału. W przedsionkach znajdą się też elementy oświetlenia LED. Wzorem wystroju będa tu ezt województwa łódzkiego (na zdjęciu obok).

Pociągi otrzymają nowe zestawy kołowe i elementy wózków. Zmodernizowane zostaną ramy wózków i maźnice. Silniki trakcyjne przejdą jednak tylko czynności 5 poziomu utrzymania. W EZT będą dwie nowe sprężarki śrubowe lub łopatkowe z silnikiem asynchronicznym. Powiększona zostanie kabina maszynisty. Będzie on miał do dyspozycji m. in. monitoring i wygodny fotel. Pociagi będa też wyposażone w liczniki poboru energii.

 

Źródło: rynek-kolejowy.pl

 

Od kilku dni możemy podziwiać te zmodernizowane cuda. Wszystko byłoby dobrze gdyby nie to, że województwo poszło na łatwiznę i nie zleciło nawet wymiany silników trakcyjnych na asynchroniczne. Tym samym rozruch pojazdu pozostaje taki sam- oporowy. Wnętrze jest przyjemne i zupełnie różni się od poprzedniej wersji sprzed modernizacji.

ED72A-003

Fot: Mateusz B. | ED72A-001 | http://www.foto-kolej.c0.pl/

 

ED72A-003

Fot: Mateusz B. | ED72A-003 | http://www.foto-kolej.c0.pl/

Kompletnym błędem wykonawcy jest błędne oznaczenie pojazdu. ED72A co wskazywałoby, że pojazd posiada silniki asynchroniczne gdyż oznaczenie pojazdu trakcyjnego literką “A” oznacza właśnie wyposażenie w asynchron, a takowego te pojazdy nie mają. Według informacji oznaczenie ma zostać zmienione.

 

Dodatkowo tabor został pomalowany w barwy województwa, jednak należy zwrócić uwagę na rażący błąd jaki pojawił się na bocznej burcie jednostki. Urzędnicy w warunkach przetargu umieścili schemat malatury pojazdu, którego należało pomalować po modernizacji według specyfikacji zamówienia. Na boku pojazdu mamy czarny pas, który nie jest pomalowany prosto tylko cztery razy ulega spadkowi po czym znowu wraca na swoje miejsce. Uskok może sygnalizować odbiorcy, iż pojazd w pewnej części jest niskopodłogowy. Dla znawcy taboru nasuwa się od razu pytanie. Dlaczego urzędnicy w warunkach przetargu przedstawili dokładnie ten sam schemat malowania z szynobusu serii SA106, który jest w pewnym momencie niskopodłogowy? W specyfikacji widnieje dokładnie ta sama wizualizacja, która została przedstawiona poniżej. Poza tym linia okien w owej jednostce ED72 jest prosta. Natomiast w SA106 ulega spadkowi ze względu na niską podłogę. Razem ze zmianą wysokości podłogi ulega również zmiana umiejscowienia okien stąd malatura ( czarny pas ) również ulega skokowi.

http://www.fotokolej.home.pl/rj/as.html

http://www.fotokolej.home.pl/rj/as.html

Na schemacie pojazdu SA106 dokładnie widać spadek czarnego pasa, który sygnalizuje niskopodłogową część pojazdu ( pojawia się również spadek okien stąd uskok pasa jest zrozumiały ).

http://www.fotokolej.home.pl/rj/images/en57-1452.png

http://www.fotokolej.home.pl/rj/images/en57-1452.png

 

Przykład powyżej przedstawia malowanie jednostki EN57 w barwach województwa łódzkiego. Również widać falowanie jednak pojawia się ono w zupełnie nadającym się do tego miejscu, a całość nie wygląda “krzaczasto”.

Nasuwa mi się wniosek skąd pojawia się taka obojętność na problem estetyki polskiego taboru. Dlaczego urzędnicy tak bardzo nie zwracają uwagę na schematy malowania taboru kolejowego. Albo mamy kompletnie nie znających się urzędników, którzy zatwierdzają takie schematy malowania, ponieważ nie chce im się tworzyć czegoś naprawdę fajnego i miłego dla oka ( a to nie jest trudne ), albo mamy złych ‘projektantów’, którzy nie widzą w czym jest problem- bo problem jest i to widać ewidentnie przez pomalowanie tych pojazdów w taki sposób.

Pojazdy obecnie stacjonują w lokomotywowni Toruń Kluczyki i będą wozić pasażerów na linii nr 18- w relacji Bydgoszcz- Toruń.

 

Pozdrawiam
Aleksander Majewski

 

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Blip
  • Twitter
  • Wykop
  • RSS
  • Śledzik

O autorze

Aleksander Majewski

Aleksander Majewski

Prezes Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Żninie