Tramwaj do Fordonu funkcjonuje już kilka dni. Nowy schemat sieci komunikacyjnej i rozkład jazdy podlega bieżącej modyfikacji i tak pewnie będzie już do końca miesiąca. Zmieniono już trasę linii 79 (wydłużenie do Glinek), zmieniono rozkłady autobusów linii 56, 62, 55, 64, 61, 65, 71, 74, 77 i 89. Do tego pojawiły się przesunięcia na linii tramwajowej nr 5 (poranny kurs). I takich zmian będzie jeszcze wiele. Czemu? Niestety, konsultacje społeczne nie uwzględniły rozkładu jazdy, który poddawany jest teraz modyfikacją. ZDMiKP nie skonsultował czasów odjazdów z konkretnych przystanków nie tylko z mieszkańcami różnych osiedli, ale i z zakładami pracy znajdującymi się w pobliżu przystanków autobusowych. Sam mogę przewidzieć, że zmian będzie jeszcze więcej, szczególnie jeżeli chodzi o linię 69.
To, co jest jednak pewne, to brak dalszych zmian w schemacie transportu miejskiego. Do zakończenia inwestycji drogowych w Fordonie (budowa ul. Trybowskiego i rozbudowa ul. Matki Teresy z Kalkuty oraz Jasienieckiej) większych zmian raczej nie będzie. Po zakończeniu wspomnianych inwestycji będziemy mogli się spodziewać korekty przebiegu linii 73 i 82, które zapewne zostaną przekierowane na nowe odcinki dróg.
Tak, czy inaczej, za wcześnie jednak na ocenę całego systemu. Nie jest jednak za wcześnie na ocenę samej inwestycji kryjącej się pod hasłem „Tramwaj Fordon”. Na dzień dzisiejszy możemy powiedzieć szczerze, że ani inwestor (czyli miasto), ani specjalnie powołana spółka Tramwaj Fordon, ani też ZDMiKP nie mogą powiedzieć, ze należycie wywiązali się z projektu. Mnogość poprawek, źle przeprowadzone konsultacje społeczne, opóźnienie oddania inwestycji czy chaos komunikacyjny jaki w pewny stopniu zafundowano nam zeszłego weekendu to jedno. Drugą rzeczą są tłumaczenia osób odpowiedzialnych za ten stan rzeczy. Jak możemy dowiedzieć się na blogu „Po Bydgosku”:
“ZDMiKP nie był inwestorem ani też wykonawcą trasy do Fordonu. Tramwaj Fordon Sp. z o.o. wybudowała linię i prawdopodobnie przekaże ja do ZDMiKP w celu utrzymania. Obecnie na odcinku od pętli Wyścigowa do pętli Łoskoń nie działa specjalny priorytet tramwajowy, ponieważ będzie on zrealizowany dopiero przy włączeniu tej linii tramwajowej do systemu ITS będącego w posiadaniu ZDMiKP. Obecnie na przejazdach tramwaje zawsze oczekują od kilku do kilkunastu sekund.
Umowa na implementację linii tramwajowej do Fordonu do systemu ITS i nadanie priorytetu tramwajowego, będzie realizowana w I połowie 2016 roku przez dotychczasowego Wykonawcę systemu ITS, firmę Sprint z Bydgoszczy. Obecnie tramwaj do przejazdów wykorzystuje pętle indukcyjne , które po wdrożeniu priorytetu będą służyły do przejazdów awaryjnych w przypadku awarii podstawowego systemu wywoływania priorytetów z odległości prawie 500 metrów.
Wojciech Nalazek, ZDMiKP”
I te słowa zdają się najlepiej podsumowywać w jak wielkim stopniu wielomilionowa inwestycja staje się kpiną. Czemu? Pewne rzeczy powinny być standardem już na samym początku projektowania. Tak, jak nikt nie zapomina o moście nad rzeką, przy budowie drogi, tak nikt nie powinien zapominać o spinaniu systemów synchronizacji i zarządzania ruchem, gdy rozbudowuje sieć komunikacyjną miasta. Takie zaniedbanie wystawia nie tylko ZDMiKP na pośmiewisko, ale i całe miasto z Prezydentem Bruskim na czele. W takich sytuacjach nie ma się co dziwić, że tyle bydgoskich projektów jest odrzucanych przy aplikowaniu o środki unijne.